STARTUJE WYDAWNICTWO 40 000 MALARZY!
Banasiak/Szanowni Państwo,
być może pamiętają Państwo, że wielokrotnie cytowałem w tym miejscu profetyczny passus z Gombrowicza, który ni mniej, ni więcej, tylko zdefiniował (a w wypadku Polski zapowiedział) coś, co zwykłem określać mianem "artystycznej nadprodukcji". "Czterdzieści tysięcy malarzy w tym mieście, niczym czterdzieści tysięcy kucharzy!" – pisał autor "Dzienników" o pospolitości czegoś, co z natury swojej jest wyrazem najgłębszego indywidualizmu.
Nazwa Wydawnictwa jest więc (czy też chciałbym żeby była) nieco przewrotna, podobnie jak w wypadku "Krytykanta". Mam nadzieję, że Wydawnictwo 40 000 Malarzy – choć musi funkcjonować w czasach rzeczonej nadprodukcji – będzie gwarantem publikacji dotyczących sztuki (oraz teorii sztuki!) wybitnej, zaskakującej, zmuszającej do myślenia. Mnie osobiście brakuje takiego wydawnictwa na polskim rynku, więc postanowiłem je założyć.
Poniżej załączam informację prasową, którą być może otrzymali Państwo w naszym pierwszym newsletterze.
Zapraszam na stronę Wydawnictwa zaprojektowaną, podobnie jak w wypadku Krytykanta.pl, przez Daniela Mizielińskiego z Hipopotam Studio (naprawdę wielkie dzięki!). Wierzymy, że również od tej strony wydawnictwo zajmujące się obszarem sztuki najnowszej może zaproponować coś niebanalnego. Z kolei autorką szaty graficznej naszych książek jest Aleksandra Machowiak, druga połowa Hipopotam Studio (nieopisane podzięki!).
Na newsletter Wydawnictwa można zapisać się tutaj.
Wydawnictwo 40 000 Malarzy powstało z myślą o Czytelnikach, którzy odwiedzając zagraniczne księgarnie specjalizujące się w publikacjach z zakresu współczesnej kultury wizualnej odczuwają ukłucie zazdrości. My również się do nich zaliczamy i dlatego postanowiliśmy założyć pierwsze w Polsce wydawnictwo skupione wyłącznie na tematyce związanej ze sztuką najnowszą.
Pragniemy, aby wydawane przez nas książki opisywały, a w konsekwencji współtworzyły najciekawsze nurty dzisiejszej sztuki. To dlatego obszar naszych zainteresowań wyznaczają nie tylko klasyczne teksty naukowe i popularnonaukowe, ale także wywiady-rzeki z najciekawszych osobowościami współczesnej sztuki, wybory tekstów wybitnych krytyków, teoretyków kultury i artystów oraz opracowania zbiorowe. Chcemy, aby dzięki naszym publikacjom artystyczna rzeczywistość uporządkowała się w czytelne bloki problemów i zagadnień. Jesteśmy przekonani, że książki odnoszące się do artystycznej teraźniejszości to utrwalony na papierze znak czasu.
Będziemy współpracować z instytucjami sztuki, artystami, krytykami i kuratorami, tak aby katalog wystawy stał się czymś więcej, niż tylko rutynowym produktem instytucji sztuki. W czasach, w których książka może być wystawą, a kurator redaktorem, pragniemy wydawać także pozycje z pogranicza dyscyplin – takie, które wykraczają daleko poza zwyczajową prezentację tekstu i ilustracji. Jesteśmy również świadomi, że ciągle istnieją obszary współczesnej sztuki, które nie zostały należycie opisane i chcemy to zmienić.
Wychodzimy z założenia, że sztuka współczesna wraz ze swymi rozproszonymi peryferiami i magnetyzującymi centrami, zajmuje wystarczająco pojemny obszar dzisiejszej kultury, by poświęcić mu osobne wydawnictwo. Wydawnictwo będące pomostem pomiędzy specjalistami, artystami a publicznością. To przede wszystkim dla niej powołaliśmy do życia Wydawnictwo 40 000 Malarzy.
***
Z mojej strony dodam może jeszcze, że jesteśmy otwarci na wszelką współpracę, do której serdecznie zapraszamy. Jednocześnie będziemy wdzięczni za wsparcie od wszystkich ludzi dobrej woli, a przynajmniej tych, którzy myślą podobnie, co niżej podpisany. O co chodzi? Wszelkie informacje znajdą Państwo tutaj.
pozdrawiam serdecznie,
Jakub Banasiak